Door de loodgieters / koperslagers is begonnen aan de kilgoot tussen het Middenkoor en het Zuidkoor. Dat is een zgn. cascadegoot wat betekent dat de goot uit meerdere verhogingen bestaat. Verder vanaf die plaats is de goot vernieuwd aan de Oostzijde van het Zuidtransept tussen die twee koorkerk daken in. Terwijl er een rolsteiger van Jobse stond voor deze cascadegoot is het boeiboord tweemaal geschilderd door Adrie Lindhoud, een vrijwilliger die altijd bereid is om karweitjes te doen.


Vervolgens is de goot van de Grote Consistorie vernieuwd. Hier konden de mensen van Jobse vrij gemakkelijk bij vanaf een rolsteiger. Ook daar is het boeiboord weer meegenomen.


Daarna is begonnen aan de Noordbeuk (dat is de kant van de pastorie). Hier was één travee al in 2001 vernieuwd, zodat er nog vier travee`s overbleven. Deze goten zijn uit één stuk gemaakt en op model gezet en ook hier zijn de boeiboorden tweemaal behandeld.


Toen was het vakantie 2014 en na de vakantie is begonnen met de Zuidbeuk, alle werk vanaf een rolsteiger met valbescherming om. Omdat Adrie toen op vakantie was zijn de boeiboorden even blijven liggen. Ook hier was één travee een aantal jaren geleden vernieuwd dus bleven er vier over.


Intussen waren de voorgevormde goten voor het schip en het Noordtransept in de kerk gebracht en op een avond hebben een aantal jonge gemeenteleden deze op de zolder boven de gewelven gebracht. Dit betekende voor de loodgieters dat wanneer ze eenmaal op de zolder waren ze al hun materiaal gelijkvloers konden pakken.


Eerst zijn de goten van het Zuidschip aangepakt, vijf travees en daarna hebben ze eerst het Noordtransept aan de Oostzijde en vervolgens aan de Westzijde gereed gemaakt. Daarna de vijf traveen van het Noordschip. Alles bij elkaar een flink karwei. Daarna is Adrie Lindhoud samen met Ton van Vossen begonnen om alle nog niet geschilderde boeiboorden te behandelen. Hierbij werkten ook zij uiteraard met valbescherming om.


Maandag 6 oktober 2014 konden we zeggen dat het hele karwei is afgerond, gelukkig alles goed gegaan en zonder ongelukken. Want al neem je veiligheidsmaatregelen, je werkt toch op een hoogte van ± 20 meter.


Bekijk hier de foto's voor een impressie van het vernieuwen van de goten van de kerk.